Büyük Patlama ve evrenin doğuşu

Binlerce kere binlerce kere milyonlarca galaksi, evren o kadar uçsuz bucaksız ki bu rakamların büyüklüğünü dahi kavrayamıyoruz. Ancak 14 milyar yıl önce hiçbir şey yoktu. Ta ki, Büyük Patlamaya kadar.

Büyük Patlama uzay ve zamanın başlangıcıdır. Evrenin başlangıcından sonuna, uzay zamanda bir yolculuğa hazırlanın. Uzayın derinliklerine seyahat ettikçe geçmişimize bakıp, zamanın doğuşuna bizzat şahitlik edeceğiz.

BÜYÜK PATLAMA VE EVRENİN DOĞUŞU

Dünyamız, şehirler, ormanlar, okyanuslar ve insanlar, kısacası evrendeki her şey maddeden oluşmaktadır ve de Büyük Patlamadan hemen sonraki saniyeler içinde ortaya çıkmıştır. Her yıldız, her gezegen, her atom, her ot dalı, her damla su. Ancak su içlerinde en eski olanıdır. Suyun içindeki hidrojen atomları Büyük Patlamadan hemen sonra oluşmuşlardır. Sonra da her şeyi yaratmışlardır.

Büyük Patlama, evreni ve içindekileri var eden olaydır. Geçmişimizin sırları bugünümüz ve geleceğimiz. Zaman içerisindeki bu çok özel an ile ilintilidir. Büyük Patlamanın sırlarını aralayabilmemiz için Güneş Sisteminin dışına çıkmamız ve hatta galaksimizin de ötesine uzanmamız gerekir. İlk ortaya çıkan galaksilerin ve yıldızların da ötesine. Evrenin ilk başladığı ana uzanın ve bilim tarafından ortaya konan en büyük soru ile yüzleşin. Bu fiziğin en büyük sorusu. Neden patladığını öğrenmek istiyoruz. Neyin patladığını öğrenmek istiyoruz. Patlamadan önce neyin olduğunu öğrenmek istiyoruz.

Bilim insanları tüm bu cevapları bulmak için şehirler büyüklüğünde cihazlar inşa etti. Evrenin başlangıcındaki durumunu simüle etmek için. Ve de uzayın derinliklerine bakabilmek için dev teleskoplar. Şimdilerde tüm bu soruları cevaplamaya daha da yaklaştık. Neden buradayız? Nereden geldik? Evrenin bir başlangıcı ve de bir sonu var mı? Cevabı evet ise, nasıl?

YARATICININ DÜŞÜNCELERİNİ ÖĞRENMEK

Büyük Patlamanın kaynağı tüm zamanların en büyük gizemi. Daha fazla öğrendikçe daha da fazla derinleşen bir gizem. Başlarda evrenimizin eşsiz olduğunu düşünüyorduk. Şimdi bundan o kadar da emin değiliz. Belki de sonsuz sayıda evren mevcut. Büyük Patlama ile ilgili diğer bir olasılık da onun bir çok benzer patlamadan sadece biri olması. Belki de tek ve evrenler sonsuz sayıda. Belki bugün bir yerlerde başka bir Büyük Patlama yaşanıyor. Ancak var olduğundan emin olduğumuz bir evren mevcut ve onu anlamamız dahi, bizim için yeterlilikten fazla.

1920’lerin sonundan itibaren evrenin nasıl işlediğine dair bildiğimiz herşey alt üst oldu. Son yüzyılda kafamızdaki evren fikrinin ne yönde değiştiğini anlamamız gerçekten önemli.

20. yüzyılın başlarında ortak inanış evrenin durağan ve sonsuz olduğu yönündeydi. 1929 yılında bu tamamen değişti. Los Angeles’in kuzeyindeki Wilson dağı gözlemevinde Astronom Edwin Hubble galaksilerin sabit bir yerleri olmadığını ve sadece hareket etmekle kalmayıp inanılmaz hızlarla dünyadan da uzaklaştıklarını keşfetti. Bu, Büyük Patlamanın ilk gerçek kanıtıydı.

TÜM GALAKSİLER BİZDEN UZAKLAŞIYOR

buyuk-patlama-ve-evrenin-dogusu-ilgincbirbilgi

Edwin Hubble’ın keşfinin daha da ilginç olan noktası ise; bizden iki misli uzakta olan galaksilerin iki kat hızla, üç misli uzakta oların da üç kat hızla bizden uzaklaşmaları ve bunun  böylece gidiyor olmasıydı. Bu durum, Hubble Kuralı olarak tanındı. Bu keşif hala Büyük Patlamanın araştırılmasında başlangıç noktasıdır.

Hubble’ın ikna edici bir şekilde göstermiş olduğu galaksilerin hareket ettikleri olgusu evrenin genişlediğinin bir göstergesiydi. Teorik olarak, genişleyen bir evrenin bir ilk başlangıç noktası olmalıydı. Astronomlar, evrenin genişleme hızını ölçerek ve geriye doğru hesaplama yaparak Büyük Patlama’nın ne zaman ortaya çıktığını buldular. Ancak insanlar ‘Nasıl oluyor da evrenin 13.7 milyar yaşında olduğunu biliyorsunuz? 13.7 milyar yıl önce evrenin doğuşunu görmek için orada değildiniz.’ şeklindeki soruları bilim insanlarına sormaya devam ediyorlar. Oysa ki bunun çko basit bir açıklaması var.

TV’de bir video izlerken, bir patlama gördüğümüzde durdurup geriye sarıp o ana tekrar dönebiliriz. Kozmolojide de bu mümkün. Teybi geri sarabilir ve daha sonra da Kozmik Patlamadan bu yana geçen süreyi hesaplayabiliriz. Zamanda geçmişe bakmamız için astronom olmanız gerekmez.

Gökyüzünde milyon ışık yılı uzaklıktaki yıldızları görürsünüz. Bu ise o yıldızlarının ışıklarının, buraya kadar gelmesinin milyon yıl aldığı demektir. Böylece, yeterince uzağa bakabilirseniz, evrenin ilk zamanlarını görmek için şansınız olabilir.

Öncü bir astronomdan adını alan Hubble uzay teleskobu, bizlerin evrenin derinliklerine bakmamıza hizmet eder. Zamanda geçmişe ve neredeyse Büyük Patlama anına. Ancak bilim insanları için saati Büyük Patlama anına geri çevirmek, sadece ilk adım. İnsanlar Büyük Patlama teorisini ilk duyduklarında, ‘nerede olmuştu?’ diye sormaya başladılar. Orada mı yoksa şurada mı, nerede oldu? Gerçekte, her yerde oldu. Çünkü o anlarda evren çok küçüktü. Bu daha da soyut ve zor olan kavramlardan sadece biridir. Bundan ortaya çıkan bilinmezlikler çok çeşitlidir. Mesela bu ilginç şeylerden biri: Büyük Patlamadan önce ne oldu? Eski zamanlarda filozofların söylediği gibi; Hiçlikten nasıl bir şey oluşabilir?

Bilim insanlarına etkileyici gelen ise fizik kanunlarının bunun olmasına imkan tanımaları. Bu da demek oluyor ki evrenimiz, bugün gördüğümüz, değer verdiğimiz her şey, hiçlikten ortaya çıkmış olabilir. Büyük Patlamayı anlamaktaki en büyük engellerden biri ilk önce, hiçlikten bir şey yaratıldığını bir dayanak noktası olarak kabul edeceksiniz. Zamanın yaratılışını insanlık dilinde anlatmak imkansız. Hiçlik olarak tanımladığımız şey aslında sonsuz yoğunlukta bir şey olabilir. Sonsuz bir sıcaklığa sahip ve tükenmez bir şiddette. Hiçlik’in nasıl bir şey haline dönüştüğünü anlayabilmemiz belki de evrenin en büyük gizemi olabilir. Ancak anlamaya başlarsanız, Büyük Patlamayı da anlamaya başlayacaksınız. Uzay ve zamanın başladığı anı. Her şeyi yaratan Büyük Patlamayı.

1. BÖLÜMÜN SONU

4 Bölümden oluşan, Evren ve evrenin oluşumu hakkındaki makalemizin diğer bölümlerine aşağıdaki bağlantılara tıklayarak ulaşabilirsiniz.

1.BÖLÜM : Büyük Patlama ve evrenin doğuşu

2.BÖLÜM : Evrenin ilk oluşumu ve çekim gücünün etkisi

3.BÖLÜM : Evren, atom altı parçacıkları ve anti madde

4.BÖLÜM : Evren ne zaman görünür hale geldi?

Büyük Patlama ve evrenin doğuşu” için 3 yorum

• 18 Ekim 2014 Saat 23:32
    Permalink

Cahilliğime verin buyuk patlama nerde olmustur?

• 20 Ekim 2014 Saat 09:10